Chupa chups, el primer caramel amb pal i amb sabor català

El barceloní Enric Bernat va llançar al mercat en 1958 un “caramel amb un pal”, que gairebé i-sis dècades després és una de les “llaminadures” més populars del món. La llaminadura no és altra que el Chupa Chups. A Bernat se li va ocórrer observant als nens, els més qualificats consumidors de caramels, acostumats a treure el dolç de la boca i manosearlo amb la mà …

w512 (1)

La família d’Enric Bernat Fontlladosa (1923- 2003) ja tenia esperit emprenedor i innovador. El seu avi, Josep Bernat, era confiter i va ser la primera persona a fabricar caramels a Espanya. El pare de l’Enric, Romà Bernat, també va ser empresari, i va fundar una fàbrica de galetes anomenada La Glòria, on Enric va fer els seus primers passos en el món de les vendes. No obstant això, va ser en una companyia formatgera, Massanes i Grau, on Enric Bernat s’introdujó al 100% al món laboral, treballant en totes les àrees de l’empresa, una experiència que seria clau per llançar la seva pròpia companyia.

Va ser després de fer el servei militar, en 1950, quan Enric Bernat va fundar la seva primera empresa, una companyia confitera especialitzada en confits anomenada Productes Bernat. L’aventura de Bernat va durar quatre anys, ja que en 1954, l’empresari Domingo Massanes li va oferir fer-se càrrec de l’empresa Granja Astúries que acabaria sent Chupa Chups.

La inspiració li va arribar a aquest creador i empresari català entre l’any 1956 i 1957, quan introduiria al mercat el primer caramel amb pal, el que va causar una autèntica revolució. Fins a la data, no existia un caramel pensat exclusivament per als més petits.

Encara que el prienricbernatmer caramel amb pal es va vendre el 1958, l’empresa Chupa Chups, no es va constituir com a tal fins a 1964. La primera factoria a Catalunya data de 1967. Batejat inicialment com “Chups”, aviat passaria a cridar-se “Chupa Chups” arran d’una campanya publicitària en ràdio, on els seus falques repetien el missatge “xucla Chups”; per la qual cosa el públic ho va considerar com el nom d’aquest nou dolç amb pal.

Des de llavors la seva trajectòria ha estat ascendent, fins i tot arribar a l’espai el 1995, tenint l’honor de ser el primer caramel amb pal consumit en exterior, sol·licitat pels propis astronautes de l’estació MIR.

Un dels grans fites de la marca va ser el redisseny del seu logotip, per tal d’optimitzar la marca del producte, de cara a la seva imminent comercialització internacional. El projecte va ser encarregat el 1968 ni més ni menys que al propi Salvador Dalí, figura de reconegut prestigi internacional.

Dalí va ser el responsable d’inserir el conegut fons a la marca, en forma de margarida. Una obra que no el va portar més d’una hora, i per la qual va percebre una xifra milionària. A més, el pintor surrealista va introduir diverses millores que influirien notablement en el reconeixement del producte: com va ser l’emplaçament del logo a la part superior, tal com el coneixem avui dia, afavorint així la seva visibilitat i aportant una personalitat pròpia a aquest singular caramel.

que-viene-el-logo-chupa-chups

Destaca la seva primerenca incursió en el mercat japonès, el 1977, mentre que no seria fins a 1993 quan comencés a comercialitzar a la Xina. El 1991 es va inaugurar la fàbrica de Chupa Chups a Rússia, un producte que de seguida va obtenir un gran èxit comercial, fins al punt que el 1997 el mateix Rei Joan Carles va viatjar fins a Moscou per celebrar les 1.000 milions d’unitats fabricades en aquest país .

A dia d’avui podem comprar un Chupa Chups en els cinc continents i en fins a 108 països. S’estima que la seva producció diària és de 12 milions d’unitats, fet que suposa unes 17.000 tones anuals d’aquests simpàtics caramels.

La marca Chupa Chups ha transcendit fins als nostres dies com un símbol de joventut, disseny i innovación. En 2008 Chupa Chups celebrava el seu 50 aniversari amb un concert de MTV a la ciutat de Barcelona amb grups i artistes com Angy, Pignoise, Katy Perry, The Rasmus o Daniel Powter i presentat per les estrelles de la cadena MTV Carolina Di Domenico i Johann Wald.

Fonts consultades: PuroMarketing – ElMundo – InversiónyBolsa

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s