Els supervivents catalans del Titanic: un segon naixement

Tal dia com avui de l’any 1912, fa 105 anys, el vaixell transatlàntic de bandera britànica RSM Carpathia assolia el punt de naufragi on poques hores abans s’havia enfonsat el transatlàntic RSM Titanic, també de pavelló britànic: el transatlàntic més gran i més luxós que mai s’havia avarat…

Els supervivents catalans del Titanic. Rabassa i Pallàs

Per Marc Pons

El Carpathia, que feia el trajecte entre Nova York i Rijeka (Croàcia), va canviar el rumb quan va rebre l’anguniós senyal del Titanic, i va cobrir les 60 milles nàutiques que el separaven del lloc del naufragi en poc més de dues hores. Hi va trobar 12 bots a la deriva, en plena nit i amb baixíssimes temperatures, que transportaven els 705 supervivents del Titanic. Un cop rescatats serien traslladats a Nova York.

Entre les 3.547 persones que anaven a bord del RSM Titanic hi havia 6 passatgers i un membre de la tripulació catalans. Dels set només quatre van aconseguir sobreviure, dos homes i dues dones. Tots passatgers. Eren les germanes Duran i Moré: Florentina (30 anys) i Assumpció (27 anys) -originàries de Sant Adrià de la Conca, actualment un agregat de Tremp (Pallars Jussà)-, que van assolir el bot número 12. I els homes eren dos amics: Emili Pallàs i Castelló (28 anys), de Basturs -actualment un agregat d’Isona (Pallars Jussà)- i Julià Padró i Manent (27 anys), de Lliçà de Munt (Vallès Oriental), que van assolir el bot número 9. Tots quatre eren veïns de Barcelona i viatjaven en segona classe.

Els supervivients catalans del Titanic. Padró i Duran

Un cop a Nova York, Julià Padró i Florentina Duran -que mantenien una relació amb anterioritat- es van casar i van reprendre el destí que els havia portat al Titanic. Amb la suma de les dues indemnitzacions de la White Start Line -operadora del Titanic-, van crear una companyia d’autobusos a l’Havana, que va créixer exponencialment i va arribar a tenir 500 treballadors en nòmina. Assumpció els va acompanyar inicialment, però més tard retornaria a Barcelona. En canvi, Emili Pallàs després del naufragi va renunciar al somni americà, i va retornar a Barcelona. Amb la indemnització rebuda va fundar una fleca -que seria molt popular- al carrer del Consell de Cent i es va casar amb la barcelonina Aurora Rabassa.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s